.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه حضور احمدی نژاد به مازندران ؛
انتقال آب دریای مازندران،صحیح یا غلط !
انتقال آب دریای مازندران،صحیح یا غلط !

دکتر غلامعلی رنجبر / مقرر گردید که آقای رئیس جمهور دوشنبه آینده برای کلید زدن پروژه بزرگ انتقال آب دریای مازندران به مناطق مرکزی ایران که عمدتاً مربوط به استان سمنان می باشد به مازندران سفر کرده و به نام مازندران یک پروژه 2000 میلیارد تومانی را افتتاح کند.
ابهاماتی در ذهن اینجانب و برخی از اعضاء هیات علمی به وجود آمده و این مسائل سوالات بسیاری از اهالی استان (اعم از متخصصان یا مردم عادی) نیز می باشد که موضوع انتقال آب را نمی توانند به راحتی تحلیل کرده و بر مفید بودن آن برای مردم مازندران صحه بگذارند.
اگرچه اصل شیرین کردن آب دریا و استفاده از آن برای مناطق کویری و کم آب یک بحث عمده در تمام دوران بوده ولی تا کنون اراده ای که بتواند به این اقدام جامه عمل بپوشاند به وجود نیامده و آن را جزء طرح های کهکشانی می پنداشتند ولی الحمدلله به همت اراده دولت جمهوری اسلامی این امر در حال محقق شدن است که جای شکر و سپاس دارد.
یادآور می شود مازندران خود از استانهایی است که در فصل تابستان با وجود سدهای زیادی که زده شد با پدیده خشکسالی در برخی از مناطق رو به رو است و کشاورزان بسیاری هم اکنون با از دست دادن بخش قابل توجهی از محصولات خود در اثر کم آبی خسارات عمده ای را متحمل می شوند و تاکنون هیچ اراده ای از سوی دولت محترم برای رفع مشکل این دسته از افراد و تامین منابع آبی که بتواند اطمینان کافی را در تولید برایشان فراهم نماید بروز نکرده است.
هنوز بخش وسیعی از دشت بزرگ آمل و بابل و فریدونکنار و محمود آباد و بابلسر و بهنمیر با خشکی تابستانه و کم آبی نگرانی آوری رو به رو هستند که با وجود سدهایی که زده شد این مشکل هنوز به خوبی حل نشده است و منابع آبی عمدتاً تکافوی آب مورد نیاز آنها را نمی کند. انتقال آب چالوس و کلاردشت و تنکابن به سمت دشت های شرق استان موهبتی بود که بسیار راجع به آن گفته شد ولی اصلاٌ عملی نشد. البته کانال های 3 و 4 هم اصلاٌ بودجه ای برایشان در نظر گرفته نشده و کانال های 1 و 2 هم به طور ناقص و در حد محدودی اجراء شده است.
اگر شیرین کردن آب دریای مازندران در سطحی است که می تواند نیاز کشاورزان را برآورده سازد چرا با اولویت تامین آب استان گلستان که سالها است پیگیر انتقال آب از غرب استان مازندارن به دیار خود هستند این کار عملی نمی شود که هم راحت تر است و هم هزینه های به مراتب کمتری را لازم دارد و هم اینکه زودتر به بازدهی می رسد و دشت وسیع و حاصلخیز ترکمن صحرا را نیز از کم آبی شدید نجات می دهد و دشت وسیع بعد از جنگل گلستان را در استان خراسان شمالی نیز می تواند تحت پوشش قرار دهد که در عمل می تواند به اندازه سطح کامل کشاورزی یک استان زمین قابل کشت در اختیار کشور قرار دهد و کل مشکل بیکاری بخش کشاورزی سه استان را حل نماید. مضافاً اینکه پتانسیل جنگل زایی نیز دارد.
از سالهای قبل مسئولان استان سمنان درصدد فشار آوردن به مسئولان استان مازندران برای برداشت آب از سرشاخه های رودخانه های استان و انحراف آنها به سمت سمنان بودند و تلاش سیاسی وسیعی برای این مسئله به خرج داده بودند که با مقاومت های مردمی رو به رو شده و به آنها به صورت دزدان آب نگاه می شد که از سابقه ای طولانی در دعواهای بین روستاها برخوردار است. نمونه آن انتقال آب خطیرکوه بود که در اثر مقاومت مردم سوادکوه و پشتیبانی مردم سایر مناطق استان ناکام ماند.
با توجه به این سوابق توجیه ذهنی این پروژه هم برای ما امکان پذیر نیست و نمی توانیم قانع شویم که این پروژه برای مردم مازندران خیری را در بر داشته باشد. ترس از اینکه به بهانه شیرین کردن آب دریا اقدامات اساسی در انتقال آب های شیرین سرشاخه های رودخانه های استان به سمت سمنان صورت گیرد و این عمل باعث برهم زدن اکوسیستم رودخانه ای استان شده و تحولات زیست محیطی تخریب گرایانه ای را در پی داشته باشد که جبران آن غیر ممکن باشد. بعلاوه حقوق مردم ما را هم با پنهان کاری زیر پا بگذارد.
جالب ترین امری که موجب تردید در صداقت خبر رسانی می شود این است که بحث سفر رئیس جمهور برای افتتاح چنین پروژه عظیمی فقط در چند روز اخیر رسانه ای شده و استاندار محترم هم ظرف همین هفته مامور شده اند که آن را رسانه ای کنند. این پنهان کاری و عدم خبر رسانی به مردم شک و تردید را در ما و مردم استان بیشتر می کند و با پخش تحلیل ها و خبرها میزان مقاومت های مردم و اعتراضات اجتماعی را برای اجرای این پروژه تشدید می کند.
چگونه است که برای احداث پالایشگاه در کیاسر دولت این دست و آن دست می کند و با وجود تلاش های مرحوم کردان و تقدیم زمین و کلنگ زنی پروژه، تامین اعتبار آن امروز و فردا می شود و میزان پیشرفت آن در حد صفر درصد است ولی برای این پروژه 2000 میلیاردی رئیس جمهور (برای استان خود یعنی سمنان) سر از پا نشناخته و با تامین امکانات و اعتبارات و بکار گیری قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) آنهم در رقم محیرالعقول 2000 میلیارد تومان تعهد می کند و با تبلیغات در صدد جا انداختن پروژه و تولید خوراک هایی برای پر اهمیت جلوه دادن آن بر می آیند.
اگرچه این جانب می داند که اعتراض به این مسئله سر از حرمان های بیشتر و عمیق تری در می آورد و هشدارهای به نمایندگان محترم هم تاثیری در اراده دولتمردان ندارد و هیچ امری جلودار آنها نخواهد بود، لیکن واقعاً در کدام پروژه برای مازندران اینگونه با شتاب و جدیت عمل شده است. دولتی که در مجموع سفرهای استان حداکثر قریب به 200 میلیارد تومان تعهد از منابع دولتی کرده و بقیه را به صورت تسهیلات از منابع بانکی قول داده، نتوانست اکثر پروژه های مصوب خود را اجرایی کند و تامین اعتبار آن را به آینده های نامعلوم محول کرده است، چگونه است که اینگونه برای استان سمنان دست و دلباز شده ؟‌ و برای خالی نبودن عریضه اسم دو استان دیگر را هم به آن اضافه کرده تا مشکل سمنان را حل کند و تبلیغات کند که استان های دیگر هم مد نظر هستند.
به هر حال برای اینجانب این سوالات مطرح است و به قیمت مهجوریت بیشتر و از دست دادن اعتبار شخصی و تحت فشار قرار گرفتن هم که شده این اعتراض را به گوش مردم شریف خود می رسانم مگر اینکه توضیحات و توجیهات دست اندرکاران محترم بتواند حقیر و امثال حقیر را قانع کند. از متخصصان و دلسوزان استانی خواهشمند است در صورت موافقت با شجاعت و از خود گذشتگی و رها کردن بازی های سیاسی به این امر بپردازند تا انشاء الله به طور جدی اجرای این پروژه برای اقتصاد و محیط زیست و آینده مردم مازندران خطری و تهدیدی در بر نداشته باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

یک ساروی 27 فروردين 1391
من فکر میکنم همه این جار و جنجال ها خالی بندی باشه در نهایت قراره شرساخه های آب شیرین های مناطق ساری و سوادکوه رو تغییر مسیر بدن به سمت سمنان !
ملايي 27 فروردين 1391
اقاي رنجبر لطفا يگ سري به معاونت برنامه ريزي استانداري بزنيد بعد از اين نظرات ابكي بدين
مهدی زاده 27 فروردين 1391
استاندار بی مسئولیت است.
خیلی از امور استان مازندران برزمین مانده است.ازجمله آن معضل راه های جاده ای استان،خصوصاَ کمربندی جنوبی وشمالی پر اهمیت واستراتژیک بابل
که اولاَ بابلی ها،دوماَ هم استانی ها وثالثاَ مسافران عزیز بسیار رنج می برند.
نا شناس 27 فروردين 1391
اطلاع رساني كنيد !!!
خداون به شما خير دهد!!!!
مردم هم حمايتتان مي كنند
نا شناس 27 فروردين 1391
متاسفم براي نويسنده اين مقاله كه هموطن خودش را دزد خطاب مي كند. هموطن عزيز احداث پالايشگاه در كياسر غير از صدمه زدن اكوسيستم منطقه چه نفعي براي مردم دارد با كدام جاده وزير ساخت احداث پالايشگاه را توجيه مي كنيد. چرا قوم گرايي را ترويج مي كنيد.
نا شناس 27 فروردين 1391
باز هم بی عرضگی مسوولین و مدیران گوش به فرمان
نا شناس 27 فروردين 1391
وقتي احمدي ن‍‍‍ژاد اومد اينجا ، ازش امضاي پالايشگاه و سايپاي شمال رو هم دوباره امضا بگيريد .
نا شناس 27 فروردين 1391
به خاطر عدم اتحاد مردم شهرهای مازندران به خصوص ساری و بابل ، استانهای دیگه سوء استفاده می کنند . اگه مازندرانیها باهم متحد بودند این اتفاقات نمی افتاد .
نا شناس 27 فروردين 1391
با اين كار اب و هواي مازندران از مرطوب به اب و هواي خشك تبديل ميشود
عبدالله 27 فروردين 1391
استاندار و خیلی از مدیران ارشد استان صرفا خطیبان توانمندی هستند
که جهت توجیه امور باید نطق بفرماینداینکه منافع و ممضار این پروزه برای
استان و حتی سایر استانها جه میتواند باشد دغدغه ای ندارند
مشایی 27 فروردين 1391
واقعا جای تاسف دارد از خواب زمستانی مسئولان استانی که با اجازه دادن چنین کاری باعث تخریب شدید اکوسیستم دریای خزر و استان مازندران خواهند شد
ای کاش کمی به فکر آیندگان بودیم و از انجام کارهای بدون تحقیق و بررسی که فقط برای رضای مقامات بالاتر است امتناع کنیم
نا شناس 27 فروردين 1391
اين طرح فقط براي سمنان است ،‌ دارد از اسم مازندران بهره ميبرد و از لحاظ بودجه به حساب مازندران گذاشته ميشود(پس فردا آقاياون دولتي مدعي ميشوند 2000 ميليارد هزينه مازندران كرديم) . به نظرم بهتر است همينجا امضاي بودجه ملي براي پالايشگاه ساري و سايپاي شمال و جاده هاي استان هم رديف بودجه ملي گرفته شود .
پریمی 27 فروردين 1391
دروددكتر تحقيقات خوبي بود اما ناقص مگر نميدانيد اب خطير كوه چشمه روزيه را به سمنان بردند ودر كنار روستاي فينسك كه سر شاخه اصلي سد سرمه تنگه شهيد رجايي مي باشد سد درست ميكنند چهل درصد ساخت ان تمام شد برويد ببينيد كه ميوه فروشان كامشي چه برسر ما مازندرانيها اوردند
مازندران 27 فروردين 1391
بگویید آبهای رودخانه مازندران جهت بی آبی به سمنان هدایت می شود تا دولت کریمه برگ زرینی در کارهای خود برای سمنان ( زادگاهش ) انجام داده
مددی 27 فروردين 1391
مدیر محترم سایت شمال نیوز باسلام،اینجانب چندباردررابطه با واردات پرتغال اعلام نظرکردم،ولی انعکاس ندادید.فعلا گفتم برای اعلام نظرکمی، تامل ،تحمل و تدبر نمایم تابعد...ضمنا ناگفته نماند یک رسانه(دیداری،شنیداری)سعی نمیکند به راحتی مخاطبین خود راازدست بدهد.
مجنون 27 فروردين 1391
شما هم که از هر فرصتی استفاده می کنید تا بابل بابل راه بندازید بابا این مثلا مرکز استان هنوز کمربندی نداره شماها دارین جوش میزنید که 2 تا بشه 4 تا واقعا این بابلیها همه چیزو برای خودشون میخوان
نا شناس 27 فروردين 1391
درحالي كه زمين هاي زارعي و حاصلخيز مازندران به جهت سوء مديريت آبهاي سطحي از خشكي رنج مي برند زير كشت بردن شوره زارهاي سمنان چه توجيهي خواهد داشت؟
نا شناس 27 فروردين 1391
آقای .... کجای بابل کمربندی داره که جنابعالی میگی دوتا رو میخوان چهرتا کنن . ضمنا تو چند سال اخیر ، بودجه شهرداریتون رو هم دارین از دولت میگیرین .
حسن 27 فروردين 1391
ما در استان از کمبود جاده های مناسب ارتباطی با تهران و همچنین نبود کمربندی و ترافیک در بیشتر شهرهای استان رنج میبریم صنعت کشاورزی ما بعلت حمایت نشدن در استانه نابودی است زمین های مرغوب غرب استان تبدیل به ویلا شده اند و ما زمین تولیدی نابود کردیم از نظر صنعت که از اخر اول هستیم هنوز سراسر استان خط ریلی نداریم صحبت از بابل یا ساری نیست من یک سوال دارم چرا همه دانشگاههای دولتی باید در شرق استان باسد و ما یک دانشگاه دولتی در غرب استان نداریم در دولت احمدی نژاد بابل پزشکی داشت صنعتی جدا شد ساری منابع طبیعی جدا شد بایلسر همون دانشگاه مازندران داشت تمام واحد های صنعتی تو شرق استان راه اندازی شد حالا این پروژه چرا باید برای سمنان انجام شود به اسم مازندران خود غرب استان هنوز محروم است محروم بهترین راه جدا کردن محمو اباد تا رامسر به مرکزیت نوشهر و تاسیس استان جدید برای کسب اعتبار است این مسولین که فکری به حال غرب استان نیستند تازه سمنان تا غرب استان سمنان براشون مهمتر شاید چون یک زمانی ماله مازندران بوده ماهم جدا شیم فکر کنم بهتر به ما توجه کنند
مجيدي 27 فروردين 1391
باسلام مشكل آبرساني روستاي آهنگركلا هزارجريب بهشهر با پنجاه ميليون تومان حل خواهد شد.وليكن بعلت عدم توجه به آن اهالي مترصد كوچ كردن از روستا بوده واكثر جوانان بيكار بوده وافراد ساكن روستا حتي توان آب دهي به حيوانان اهلي خويش را ندارند .خواهشمند است تدابير لازم انديشيده شود.
نا شناس 27 فروردين 1391
جناب آقای مهندس ..... که به نام استاندار در حال خدمت به دولت و دولتمردان هستید، فقط جهت یادآوری عرض می کنم، استانداری محبوب می شود و در دل مردم جای می گیرد که در کارها مستقل عمل کند و دید تخصصی داشته باشد و به فکر منافع استان باشد، خدا رو شکر که شما اهل مازندران هستید ولی چرا به فکر صندلی و اتاق ریاست هستید، به فکر روزی باشید که در اتاق ریاست نیستید و در بین مردم به طور عادی زندگی می کنید و مردم هر عکس العملی نسبت به شما داشته باشند یعنی نسبت به عملکرد شما دارند، لذا خواهشمند است نسبت به این قضیه با دید تخصصی نگاه کنید نه با دید مافوق شما. در ضمن از جناب آقای دکتر رنجبر به خاطر یادآوری و دید بازشان تشکر میکنم
saeed 27 فروردين 1391
جاي تاسف دارد...
نا شناس 27 فروردين 1391
مدیریت محترم شمال نیوز کجای تاریخ رو دیدید که نامی از دریای مازندران آمده باشد؟کمی حیا کنید و به حقتان قانع باشید.دریای خزر یا کاسپین ،لطفا اصلاح کنید و نظر بنده را به جهت مخالف بودن با باور غلتتان حذف نکنید.
محمدر ضا 27 فروردين 1391
درود برشما كه از روي دلسوزي اطلاع رساني ميكنيد اما اين پروژه از اوايل انقلاب از طريق آيت ا...هاشمي اعلام شده بود وبهتر است جزيره اي فكر نكنيم كه هم از پيشروي آب دريا جلوگيري بعمل آيد و هم استانهاي مركزي مثل سمنان ؛يزد ؛اصفهان؛قم؛ساوه و...از نظر اقليمي ومشكل آب وآباداني متحول شوند بجاي پيش داوري همدل وهماهنگ بري ايران آباد بيانديشيم
علی 28 فروردين 1391
پیشنهاد می شود شمال نیوز یکبار دیگر این مقاله را در صدر قرار دهد تا اطلاع رسانی کامل شود. حیف است زود از صفحه اصلی محو شود.
محمد 28 فروردين 1391
سلام پنهان کاری تاکی مردم مظلوم مازندران نمیدانندچه بلایی برسرآنها میایدخیانت است خیانت دلسوزان بداد مردم برسند
برسمنانی 28 فروردين 1391
ولو کارشناسی هم باشد ولی به چه قیمتی ...فقط می توانیم بگوییم متاسفیم...
و البته مازندرانی که اولین مرکز شیعی کشور می باشد همه کار باهاش کردند تنها مانده بود که به کویر تبدیل شود الحمدلله به یمن خدمت دولت به استان سمنان، کویر هم خواهد شد.. بجایش از الان بیایید به فکر برنج مازندران باشید اگر هنرمندید به داد کشورزان برسید....
نا شناس 28 فروردين 1391
نمايندگان استان خوابند ومسولين استان هم دارند لالايي مي خانند واي بحال مازندران.
نجات 29 فروردين 1391
درود بر دلاوران آزاد اندیش ایران و قاره ی کهن،
ساده انگاری است که باور کنیم. چون آغازی دگر بر پروژه ی دزدی رندانه ی دیگر است.
خداوندا نجات مردمم را از تو می خواهم و بس !
علی 31 فروردين 1391
می دونین فرق ادمهای نادان با عاقل چیه؟
عاقل اول خوب فکر می کنه بعد عمل می کنه، ولی جاهل اول عمل می کنه و بعد چه کنم چه کنم می کنه.
1-خطاب به آقایانی که این پروژه رو ملی خوندن: من میگم بین المللیه، آب دریای خزر متعلق به همه کشور های اطراف آن است و نه فقط مردم ایران.
2- کسی از خیری که به هموطنی برسه ناراحت که نمی شه بلکه خوشحال هم می شیم؛ اما چه کارشناسی شده از اجرای موفق طرح و عدم اثرات مخرب زیست محیطی برای مردم مازندران و اکوسیستم منطقه که نه فقط برای مردم مازندران که این جنگل و دریا به همه مردم ایران تعلق دارد.
3- برای هر مشکلی راه حل هایی رو پیشنهاد می دهند و از بین آنها بهترین رو انتخاب می کنند؛ آقای رئیس جمهور به چه راه حل های دیگه فکر کردند که جواب نگرفتند، حق ما به عنوان شهروند ایرانی است که بدانیم و قانع شویم.
4- آقایی که خودتو دانای تاریخ می دونی و می گی که دریای مازندران نگید و بگید دریای خزر یا کاسپین. / این دریا را در طول تاریخ دریای هیرکانی و کاسپی نامیده اند که همگی ساکنین کرانه های جنوبی همین دریا بودند که تا بحال نگهبان آن بوده اند و خواهند بود. دریای مازندران، خزر، گیلان، دیلم و تبرستان هم به آن نامیده شده که فراخور زمان حکومت های مختلف بر این منطقه است. (الان به این استان می گن مازندران، بگیم دریای عرب؟)
5- در پایان از همه خواهانم به این مسئله و سایر مشکلات مردمان شمال به صورت جدی تر و عمیق تر و نه فقط جنجنالی و گذرا رسیدگی کنیم.
به امید موفقیت

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.273 seconds.